vrijdag 10 april 2015

Bezoek ÖkoFEN via stookgoedkoop.nl

In Nederland hebben we een echte open haard cultuur , lekker samen fikkie stoken in de huiskamer en dat is natuurlijk super gezellig MAAR niet echt goed voor het milieu. Doordat het nooit ideaal brand en de meeste warmte recht omhoog de schoorsteen uit gaat met vaak ook erg vieze rook is dit absoluut niet duurzaam zeker de mensen die naast fanatieke stokers wonen zullen de stank en fijnstof herkennen. Door deze mindset hebben veel mensen vooraf een verkeerd idee over Pellets.

Er is namelijk ook een manier om hout-pellets duurzaam te verbranden in pellet CV ketels die geven ( bij lokale pellets ) echt duurzame hernieuwbare warmte en de uitstoot is minimaal. Ik ben met een delegatie van mensen via @Stookgoedkoop.nl naar ÖkoFEN geweest in Belgie om daar naar de laatste ontwikkelingen op Pelletketel gebied te gaan bekijken en mijn mond is opengevallen. 
De rendementen en het gebruikersgemak van de Okofen's zijn vergelijkbaar tot BETER dan ons algemeen bekende CV keteltje op gas. Je kunt veilig stellen dat de branche volwassen is geworden met de nieuwe technieken als condensatie en Stirling motoren om naast warmte ook stroom op te wekken. 107% rendement op onderwaarde en 99,9 op bovenwaarde moet ik met gas nog zien.... En dan is gas niet eens 100% hernieuwbaar zoals verantwoorde regionale pellets wel zijn.

Mijn echte Eye-opener op deze dag was een ketel die intern op 931,8 graden brandde en waar ik mijn handen in het afvoerkanaal ( rookgas)  kon houden dit was schat ik ongeveer 40 graden en voornamelijk condens....
Deze pellet-ketel leverde op dat moment zowel tapwater & cv-warmte en ook nog 740 Watt stroom.


Dit was echt een hele mooie ketel maar wel erg duur en voor mijn woning veel te groot, ik zou zelf dan eerder voor de kleine condensketel gaan super hoog rendement levert CV en tapwater en brengt mijn variabele kosten terug naar ± 300,- euro aan houtpellets per jaar ( en ± 95% duurzaam ) daar kan de huidige kolen-aftap-stadsverwarming hier nog wat van leren wat mij nu voor 34GJ ongeveer 1450,- Euro  per jaar kost en niet duurzaam/hernieuwbaar is ( enorme transportverliezen en primaire brandstof is kolen dus ongewenst en 2 x zoveel CO2 als aardgas.... ) :


Na de ontvangst met een kop koffie werd middels 4 presentaties alles haarfijn uitgelegd :

Presentatie 1 was een leuke leerzame presentatie over het energie-neutrale gebouw waarin we ontvangen werden.
Presentatie 2 ging over de pellets , herkomst, duurzaamheid, productie en verwerking van de pellets de uitstoot en een stukje geschiedenis.
Presentatie 3 was een presentatie over de Stirlingmotor ,de condenstechniek en de toekomst.
Presentatie 4 ging over de pellet-ketels zelf waarbij we ook werkende modellen konden zien en konden 'voelen', ook stonden er verschillende types silo's voor de opslag van pellets.

Ik persoonlijk moet echt gaan kijken of ik aan de warmtepomp blijf of dat ik iets met deze pellet-ketels ga doen, ik zie warmtepompen , pellet-ketels en IR-Panelen eigenlijk als de enige echt duurzame manieren om je huis te verwarmen.

Meer info : www.stookgoedkoop.nl ( of @stookgoedkoop.nl )

Persoonlijk vond ik het een erg leuke en leerzame dag !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten